Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Templat Rancangan Pengajaran Harian (RPH) Versi Ringkas

Templat RPH Ringkas

Hai, Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Pada 17 Februari 2023, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah mengumumkan 7 Langkah Segera ke arah Kesejahteraan Guru. Salah satu langkah yang menarik perhatian saya untuk menulis artikel ini adalah langkah yang keenam iaitu:

Menetapkan ringkasan Rancangan Pelajaran Harian (RPH) di peringkat KPM bagi memastikan kembali memenuhi keperluan Surat Pekeliling Ikhtisas KPM Bil.3/1999, yang merangkumi elemen objektif, pengajaran dan refleksi.

Menurut langkah keenam itu, hanya tiga perkara sahaja yang perlu/wajib ada dalam dalam RPH iaitu Objektif, langkah pengajaran dan refleksi. Namun ia juga tidak menjadi kesalahan sekiranya ada elemen tambahan yang lain.

Penulisan saya pada hari ini bukannya untuk membincangkan perkara tersebut secara terperinci, kerana penghasilan RPH juga sebenarnya bergantung kepada kreativiti guru.

Apa yang ingin saya kongsikan hanyalah Templat Rancangan Pengajaran Harian (RPH) versi ringkas yang merangkumi tiga aspek iaitu Objektif, Langkah Pengajaran dan Refleksi.


Templat RPH Versi Ringkas (2023/2024)



Untuk dapatkan templat ini, cikgu-cikgu bolehlah berkunjung ke Telegram cikguaime.com, saya telah sertakan link download di sana. Jangan lupa untuk follow bagi mendapatkan pelbagai lagi perkongsian menarik.

Templat RPH Ringkas
Klik gambar atas untuk sertai Telegram Cikgu Aime

Cikgu Aiman
Cikgu Aiman Bekas siswa guru di IPG Kampus Kota Bharu. Sekarang merupakan tenaga pengajar di Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 5(1).

1 comment for "Templat Rancangan Pengajaran Harian (RPH) Versi Ringkas"

  1. mohon approve request untuk download template ringkas RPH bagi email wmaws85@gmail.com

    ReplyDelete